Entrevista a Tony Logue

El estado de Kentucky tradicionalmente ha aportado grandes figuras a la escena de la música americana. Desde clásicos como Bill Monroe a Loretta Lynn o Dwight Yoakam a más actuales como Chris Stapleton, Sturgill Simpson, Tyler Childers o Chris Wright son solo algunos de los nombres que nos vienen a la mente al mencionar el estado situado en el corazón de USA.

Bebiendo de esta tradición musical, así como del Heartland Rock de los Springsteen, Earle o Mellencamp y tras años alternando trabajos en la construcción con la composición musical, el pasado año 2022 nos llamó la atención un disco llamado “Jericho” firmado por Tony Logue.

En este disco era fácil encontrar las referencias a los antes mencionados, insuflando aire fresco con su fusión de Americana, country y Heartland Rock. Por si esto fuera poco, en 2023 volvió a sorprender con un nuevo disco “The Crumbs” cargado de nuevos temas aún más redondos si cabe, que mereció entrar entre los destacados del año en múltiples listas. Si aún no has escuchado Thundertown, The Fight, Rust Belt o The Crumbs, no sé a qué esperas.

Charlamos con Tony Logue desde Kentucky para conocer más sobre este singer/songwriter que sin duda dará mucho que hablar en los próximos años.  https://tonyloguemusic.com/

Hola Tony, gracias por tu atención y ante todo te deseamos un feliz 2024, ¿cómo estás? ¿qué planes tienes para este nuevo año?

Hola tío. Las cosas van genial por mi camino. Más de lo mismo, la verdad. Tenemos un montón de conciertos programados y trabajando en nueva música. Estamos ocupados.

Para los que aún no os conocen, ¿podrías hacernos una introducción sobre vosotros y vuestra música?

Esta siempre es difícil. Crecí en el oeste de Kentucky. Todavía vivo allí. Trato de escribir canciones reales, honestas y cercanas. Nos inclinamos un poco más hacia el gritty rock, pero también hay toques de Country/Americana. Sólo trato de servir a cada canción, sea cual sea el caso.

Aunque ya habíais grabado antes, es con el lanzamiento de «Jericho» en 2022 cuando lograsteis cierto reconocimiento y para muchos fue uno de los discos de Country-Rock/Americana de ese año. Luego, en poco más de 15 meses volviste con «The Crumbs» en 2023 haciendo otro gran disco que ha vuelto a colarse entre los mejores del año. Otros músicos tardan años entre álbum y álbum, pero tú has conseguido sacar dos grandes discos seguidos en muy poco tiempo, ¿Cómo es el proceso creativo de las canciones? ¿Empiezas con las letras o la música viene primero? ¿De dónde viene la inspiración?

Sí, Jericho fue un poco mi lanzamiento a nivel nacional. Tuvo muy buena acogida y mucha gente escribió cosas muy buenas sobre él. Lo mismo que The Crumbs. Siempre sienta bien recibir elogios sobre tu trabajo. No he perdido mucho tiempo entre un disco y otro. Escribo un montón de canciones. Un par que no entraron en el disco de Jericho acabaron en el de The Crumbs. En cuanto al proceso, cada canción es diferente. Llegan de varias maneras diferentes. Quizá una frase o dos o un título. Otras veces es algo musical. Intento captarlas tal y como vienen, sea como sea. Leo muchos libros e historias. De ahí saco ideas. Y, por supuesto, la vida cotidiana. No me faltan ideas.

Teniendo en cuenta la velocidad a la que ha publicado dos álbumes, ¿tiene ya nuevas canciones en camino?

Sí, estoy escribiendo un montón de canciones en este momento. Planeo grabar un disco este año.

Tienes una banda llamada «The 184», ¿te acompañan en el proceso de composición, o sólo participan en la grabación y los conciertos? ¿puedes presentárnoslos?

Sí, tengo una gran banda. Históricamente he escrito todas las canciones yo solo y luego nos metemos en una habitación y empezamos a darles cuerpo. Últimamente hemos estado trabajando en un par de canciones como banda, así que ya veremos qué tal. Un par de ellas podrían aparecer en el disco. Para mí, componer siempre ha sido como una perra pariendo cachorros. Te metes debajo del porche y lo haces solo. Así que habrá mucho más de eso para mí, seguro. The 184 son: Kyle Robertson – Bajo, Jason Munday – Batería , Derrick Rucker – Guitarra, James Lyndsy – Guitarra, Julio Motos – Teclados.

Entrevista a Tony Logue Interview.

En la grabación de «The Crumbs» han participado grandes nombres no sólo musicalmente (Tammy Rogers (fiddle -Steel Drivers), Will Kimbrough (Guitarras/Harmónica – Emmylou Harris, Rodney Crowell, Todd Snider), Mike Rojas y Phil Bronchtein al piano y órgano) sino también a los mandos de la grabación (Sean Sullivan), cuéntanos ¿Cómo surgieron estas colaboraciones y cómo fue el proceso de grabación del disco?

Sí, hay gente estupenda involucrada en estas grabaciones. De hecho, he trabajado con Sean Sullivan en los dos últimos discos. Es increíble. Fuimos con mi banda y algunos de ellos vinieron a grabar con nosotros. Una experiencia increíble.

Siendo de Kentucky, un estado con una gran tradición musical: ¿Cómo fueron tus inicios en el mundo de la música y los pasos hasta «Serpents & Saviors» (2018) y cómo ha sido la evolución hasta «Jericho» (2022) y «The Crumbs» (2023)?

Estuve un tiempo pateando la zona como una especie de acto regional. Grabé un disco en 2012 que se llamaba Reckless Kind. Fue entonces cuando mejoré mi forma de componer. Ha sido un crecimiento gradual desde entonces. Jericho fue el disco que más o menos pegó a nivel nacional. Desde entonces hemos estado en la carretera.

Escuchando tus canciones, como en «The Fire», es fácil encontrar la influencia de Springsteen en tus canciones, pero también encontramos ecos de Steve Earle o Chris Knight. ¿Cómo surgió la idea de ese homenaje a Bruce? ¿Quiénes dirías que son las bandas/artistas que más te han influido?

Sí, soy un gran fan de Springsteen. Es una gran influencia. Se me ocurrió poner en forma de canción lo que su música ha significado para mí. En Jericho tenía una canción titulada Road to Richmond en la que presentaba mis respetos a Chris Knight, que es otra de mis grandes influencias. Algunos captarán las referencias, otros no.

En Jericho escribiste una canción, «Road to Richmond», en respuesta a «Carla come Home» de Chris Knight. Como él también es de Kentucky, supongo que es una de tus referencias. ¿Le conoces? ¿Qué opinas de su carrera? ¿Sabes si le gustaba la canción?

He estudiado sus canciones como las escrituras. Es uno de los mejores que lo han hecho en mi opinión. Hemos abierto algunos conciertos para él y se ha portado muy bien conmigo. Muy amable. Me ha contado algunas cosas que le han funcionado y otras que no. No he hablado con Chris sobre la canción. Su TM me envió un mensaje diciendo que le encantó el disco cuando salió. Espero que le haya gustado.

Personalmente, soy un gran fan de Steve Earle y me gustaría saber tu opinión sobre su carrera en general y sus últimos años.

Sí, yo también. Uno de mis favoritos de siempre. Me siguen gustando los discos que saca hoy en día. A algunos no les gusta la política o lo que sea. Yo no presto mucha atención a nada de eso. Sólo me gustan las canciones. Y él hace buenas.

Últimamente hemos visto a un gran número de músicos jóvenes revitalizando la escena country/americana, rock americano (llámelo como prefiera), ¿a qué cree que se debe esta nueva ola, quiénes son para usted los más interesantes y cuál es el artista/banda que cree que está pasando más desapercibido?

Sí, hay una gran oleada. Creo que se debe a que ahora toda esta música está disponible. No hace falta tener discográficas ni radios ni nada de eso para tener éxito. Todo está al alcance de la mano. A la gente le gusta lo real. En cuanto a quién pasa desapercibido, sería difícil decirlo. Hay mucho talento ahí fuera. La gente lo está encontrando. Poco a poco.

Concretamente desde Kentucky Chris Stapleton, Sturgill Simpson o Tyler Childers entre otros han alcanzado un gran éxito, pero también hemos visto desatarse el fenómeno desde Oklahoma Zach Bryan o anteriormente Jason Isbell. ¿Cómo te ves entre toda esta escena?

Normalmente agacho la cabeza y me centro en lo que estamos haciendo. Hacer buena música, dar buenos conciertos. Lavar, enjuagar, repetir.

En tus letras es evidente la lucha del trabajador por progresar y salir adelante. También hay cierto resentimiento o rabia, no sólo en la forma de cantar sino también en las letras de «The Crumbs» o «the Fight», y el deseo de seguir adelante en «Thundertown». ¿Sientes que después de todos estos años la escena no te ha prestado la atención que merecías?

No, no lo siento así. Una cosa que aprendí muy pronto es que nadie te debe nada. He luchado por cada centímetro de terreno que hemos ganado hasta ahora. No me gustaría que fuera de otra manera. Casi todo el mundo en los círculos musicales ha sido amable y acogedor conmigo. Es un buen momento para la música independiente. Es emocionante.

Entrevista a Tony Logue Interview.

Tus letras también hablan de las relaciones personales y de la importancia de la familia, ¿Cuánto hay de autobiográfico en ellas?

Hay trozos de mí en todas estas canciones. Si sabes dónde mirar o detrás de qué piedras mirar. Seguro que estoy ahí. El hecho de que sea difícil decir qué soy yo y qué no es una buena señal.

¿Podrías contarnos la historia que hay detrás de «Jesse»?

Siempre me ha intrigado Jesse James. He leído varios libros sobre su vida. Para mí era un personaje misterioso. Algunos pensaban que era bueno, otros que era malo. Esa canción fue cortada del disco Jericho. Terminé poniéndola en The Crumbs.

¿Cuál es la canción de la que estás especialmente orgulloso de haber escrito?

 Estoy orgulloso de casi todas estas canciones. Sería como intentar elegir a tu hijo favorito. Sería imposible decirlo. Escribir canciones es un reto. Me he pasado la vida intentando resolverlo. Sigo trabajando en ello. Pregúntemelo dentro de diez años.

¿Y la que más te gusta tocar en los conciertos?

Me encanta Thundertown en directo. Pero de nuevo, sería difícil de decir. Me encantan tantos.

Si no me equivoco, tus discos son autoeditados. ¿Es algo premeditado o estás esperando a que la persona/compañía adecuada llame a la puerta?

Definitivamente estoy abierto a otras posibilidades. Pero aún no he recibido ninguna oferta en la que puedan hacer más por mí que lo que yo ya no pueda hacer por mi cuenta. Ya veremos adónde nos lleva el camino.

¿Tienes planes de tocar pronto en Europa, ojalá en España? Estamos deseando verte en directo por aquí, ¿Cómo dirías que son tus conciertos?

Sí, definitivamente me gustaría ir por allí. Tengo un buen público allí. Envío muchos discos por correo. Espero ir pronto.

¿Hay algo más que quieras añadir?

Gracias por hablar. Gracias por escuchar. Espero veros pronto.

Interview with Tony Logue:

The state of Kentucky has traditionally contributed great figures to the American music scene. From classics like Bill Monroe to Loretta Lynn or Dwight Yoakam to more current artists like Chris Stapleton, Sturgill Simpson, Tyler Childers or Chris Wright are just some of the names that come to mind when mentioning the state located in the heart of the america.

Drinking from this musical tradition, as well as from the Heartland Rock’s  of Springsteen, Earle or Mellencamp and after years of alternating works in construction with musical composition, last year 2022 an album called «Jericho» signed by Tony Logue caught our attention. In this album it was easy to find references to the aforementioned, breathing fresh air with its fusion of Americana, country and Heartland Rock. As if this were not enough, in 2023 he surprised again with a new album «The Crumbs» loaded with new songs even more rounded if possible, which deserved to be among the highlights of the year in multiple lists. If you haven’t listened to Thundertown, The Fight, Rust Belt or The Crumbs yet, I don’t know what you’re waiting for.

We chatted with Tony Logue from Kentucky to learn more about this singer/songwriter who will undoubtedly be the talk of the town in the coming years.

Hi Tony, thanks for your attention and first of all we wish you a happy 2024, how are you? what are your plans for this new year?

Hey man! Things are great out my way. Just more of the same, really. We’ve got a ton of shows on the books and working on new music. We’re busy. 

For those who don’t know you yet, could you give us an introduction about you and your music?

That’s always a tough one. I grew up in west Kentucky. I still live there today. I just try to write real, honest, relatable songs. We lean a bit more toward the gritty rock sound but there’s hints of Country/Americana there as well. Just try to serve each song, whatever the case may be. 

Although you had recorded before, it is with the release of «Jericho» in 2022 that you achieved some recognition and for many it was one of the American Country-Rock albums of that year. Then, in just over 15 months you came back with «The Crumbs» in 2023 making another great album that has once again made it onto the best of the year. Other musicians take years between albums, but you have managed to release two great albums in a row in a very short time, how is the creative process of the songs? Do you start with the lyrics or does the music come first? where does the inspiration come from?

Yeah, Jericho was kinda my breakout on a national level. It was pretty well received and a lot of folks wrote some great stuff about it. Same as The Crumbs. That always feels good to receive compliments on your work. I didn’t waste a lot of time between records. I write a bunch of songs. A couple that didn’t make it on the Jericho record ended up on The Crumbs album. As far as process, each song is different. They come in several different ways. Maybe a line or two or a title. Other times it’s something musical. I just try to catch them as they come, however that may be. I read a lot of books and stories. I gather ideas there. And of course just everyday living. There’s no shortage of ideas. 

Considering the speed at which you have released two albums, do you already have new songs on the way?

Yeah, I’m writing a bunch of songs at the moment. Plan to make a record this year. 

You have a band called «The 184», do they accompany you in the composition process, or do they only take part in the recording and concerts? can you introduce them to us? Yeah, I have a great band. Historically I’ve written all the songs by myself and then we just get in a room and start fleshing them out. We’ve been working on a couple songs as a band as of late so we’ll see how that goes. A couple of those could turn up on a record. To me, songwriting has always been like a dog birthing puppies. You just crawl of under the porch and do it alone. So there will be plenty more of that for me for sure. The 184 is: 

Kyle Robertson – Bass 

Jason Munday – Drums 

Derrick Rucker – Guitar 

James Lyndsy – Guitar

Julio Motos – Keys 

In the recording of «The Crumbs» have participated big names not only musically (Tammy Rogers (fiddle -Steel Drivers), Will Kimbrough (Guitars/Harmonica – Emmylou Harris, Rodney Crowell, Todd Snider), Mike Rojas and Phil Bronchtein on piano and organ) but also at the controls of the recording (Sean Sullivan), tell us how these collaborations arose and how was the recording process of the album?

Yeah, some great folks involved in these recordings. I’ve worked with Sean Sullivan on the last two records actually. He’s incredible. We just went in with my band and had a few of these folks come in and track with us. Incredible experience. 

Being from Kentucky, a state with a great musical tradition: how were your beginnings in the music world and the steps up to «Serpents & Saviors» (2018) and how has the evolution to «Jericho» (2022) and «The Crumbs» (2023) been? 

I kicked around the area for a while as kind of a regional act. I made a record back in 2012 that was called Reckless Kind. That was around the time I kind of upped my songwriting game. It’s just been a gradual growth since. Jericho was the record that kinda hit on a national level. We’ve been on the road since. 

Listening to your songs, like in «The Fire», it’s easy to find the influence of Springsteen in your songs, but we also find echoes of Steve Earle or Chris Knight. How did the idea of that tribute to Bruce come up? Who would you say are the bands/artists that have influenced you the most?

Yeah, I’m a huge Springsteen fan. He’s a huge influence. I just had the idea to put into song form what his music has meant to me. I had a song on Jericho called Road to Richmond that paid my respects to Chris Knight, who is another big influence of mine. Some folks will catch the references, some won’t. 

In Jericho you wrote a song «Road to Richmond» in response to Chris Knight’s «Carla come Home». Since he’s also from Kentucky, I guess he’s one of your references. Have you met him? What’s your opinion about his career? Do you know if he liked the song? I’ve studied his songs like scripture. He’s one of the best to ever do it in my opinion. We’ve opened some shows for him and he’s been great to me. Really kind. Told me a few things that have worked for him and few things that didn’t. I haven’t talked to Chris about the song. His TM messaged me that he loved the record back when it dropped. Hopefully he dug it. 

Personally, I am a big fan of Steve Earle and I would like to know your opinion about his career in general and his last years.

Yeah, me too. One of my favorites ever. I still like the records he puts out today. Some are not into the politics or whatever. I don’t pay much attention to any of that. I just love songs. And he makes some good ones. 

Lately we have seen a great number of young musicians revitalizing the country/americana, American rock scene (call it what you prefer), what do you think this new wave is due to, who are for you the most interesting and which is the one artist/band that you think is going unnoticed?

Yeah, there’s a big surge. I think it’s because all this music is just available now. You don’t have to have labels or radio or anything like that to be successful. It’s just all at your fingertips. People like real. As far as who’s going unnoticed, it’d be hard to say. There’s a ton of talent out there. Folks are finding it. Slowly. 

Specifically from Kentucky Chris Stapleton, Sturgill Simpson or Tyler Childers among others have achieved great success, but we have also seen the phenomenon unleashed from Oklahoma Zach Bryan or previously Jason Isbell’s. How do you see yourself among all this scene?

I usually just keep my head down and focus on what we’re doing. Make good music, play good shows. Wash, Rinse, Repeat. 

In your lyrics the struggle of the working man to progress and get ahead is evident. There is also a certain resentment or anger, not only in the way you sing but also in the lyrics of «The Crumbs» or «the Fight», and the desire to move forward in «Thundertown». Do you feel that after all these years the scene has not given you the attention you deserved?

No, I don’t feel that way. One thing I learned pretty early on is nobody owes you anything. I’ve hustled for every inch of ground we’ve gained to this point. I wouldn’t have it any other way. Most everyone in all the music circles have been kind and welcoming to me. It’s a good time for independent music. It’s exciting. 

Your lyrics also talk about personal relationships and the importance of family, how much autobiographical is in your lyrics?

There’s pieces of me in all these songs. If you know where to look or what rocks to look behind. I’m in there for sure. The fact that it’s hard to tell what’s me and what’s not is a good sign. 

Could you tell us the story behind «Jesse»?

I’ve just always been intrigued by Jesse James. Read several books about his life. Just a mysterious character to me. Some thought he was good, some thought he was bad. That song was cut from the Jericho record. Ended up putting it on The Crumbs. 

What is the song you are especially proud of having written?

 I’m proud of most all of these songs. It’d be like trying to pick your favorite child. It would be impossible to say. Songwriting is a challenge. I’ve spent my life trying to figure it out. I’m still working on it. Ask me again in ten years. 

And the one you most like to play at concerts?

I love Thundertown live. But again, it’d be hard to say. I love so many of them. 

If I’m not wrong, your albums are self-released. Is it something premeditated or are you waiting for the right person/company to knock on the door?

I’m definitely open to other possibilities. But I haven’t had an offer yet where they could do more for me that I couldn’t already do on my own. We’ll see where the road leads. 

Have you got plans to play in Europe, hopefully Spain, soon? We are looking forward to see you live around here, how would you say your gigs are?

Yeah, I’d definitely like to get over there. I have a nice audience over there. I mail a lot of records over there. Hope to be over soon. 

Is there anything else you would like to add?

Thanks for talking. Thanks for listening. Hope to see ya soon. 

Thank you so much for your music and for taking the time to answer these questions for us.

Keep fighting for what’s yours…

 

 

 

Etiquetas de la historia
, , , ,
Escrito por
More from Nacho Cordero

The Bellrays visitan por primera vez Pamplona en Zentral

Crónica del concierto de The Bellrays en la sala Zentral de Pamplona...
Leer Más