Jesse Aycock y “Jesse Aycock” (2021): compañeros, hermanos y amigos

Jesse Aycock y “Jesse Aycock” (2021) compañeros, hermanos y amigos
Jesse Aycock y “Jesse Aycock” (2021) compañeros, hermanos y amigos

El otro día comentábamos con los compañeros de redacción lo éticamente complicado que es escribir la reseña de un álbum de un amigo, conocido o con quien tienes algún nexo en común. Tienes que ser objetivo , pero ¿el subconsciente no actúa anulando la objetividad? Te esfuerzas en ver los puntos fuertes y sin querer silencias sus debilidades. Somos humanos, no robots, y quien esté libre de culpa…

The other day, my fellow columnists and I were discussing how ethically complicated it is to write a review about an album that has just been released by a friend, an acquaintance or anyone you have some kind of common connection with. There is a need to be unbiased. But, doesn’t the subconscious act to do away with any type of bias? You make an effort to see the strengths and inadvertently silence their weaknesses. We are humans, not robots, and as they say, he that is without sin…

Conocí a Jesse hace un par de años en el añorado Rocksound de BCN , después del concierto de Levi Parham, ya que formaba parte de sus banda, encargándose de la pedal steel y de otras partes de guitarra. Al segundo veías que era un tipo humilde y orgulloso de sus raíces, y nos explicó varias historias de la escena musical de Tulsa, sin duda una de las más ricas de los USA. Un músico que destiló clase sobre el escenario, lo que me empujó a investigar en su discografía, en su trayectoria (pocas bromas, miembro del super grupo Hard Working Americans) y a escribir un tardía reseña del fantástico “Flowers & Wounds” de 2014.

I met Jesse a couple years ago at the no longer existent Rocksound in Barcelona, after a Levi Parham concert. Jesse had played the pedal steel and some other guitar parts that night in Levi’s band. Right away it was obvious that he was a humble guy, proud of his roots, and he told us a few stories about the Tulsa music scene, without a doubt one of the richest scenes in the USA. My encounter with the musician, who dripped with class on stage, piqued my curiosity enough to do a bit of research into his back catalogue and solid career (he was part of the super group Hard Working Americans) and to write a better-late-than-never review of the amazing Flowers & Wounds (2014).

Un pequeño gran nexo presente al enfrentarte a su disco homónimo, dedicado a ese héroe maravillosamente atemporal que es Neal Casal, figura clave en la obra de Jesse Aycock. Un álbum, y si me perdonáis por utilizar tan manido tópico, de madurez. De abrir puertas a nuevos sonidos sin perder de vista a los clásicos del género, pero aumentando con firmeza y sabiduría la paleta sónica de un artista en plena expansión.

A small, but monumental connection came up when I came face to face with his album of the same name, dedicated to that wonderfully timeless hero, Neal Casal, a key figure for Jesse Aycock. The album is, if you forgive me for the cliché, mature. It opens doors to new sounds, without losing sight of the classics of the genre, but instead, firmly and wisely increasing the sonic palette of an artist in full expansion.

Una buena muestra es su acercamiento a The Beatles : a partir de guitarras psicodélicas y mellotrón en “Shed The Light” y con las cuerdas del polifacético Jason Crosby en “Passing Days”. A través de la reverb y el tremolo pinta historias y paisajes en “ Wreck Like You”, la harmónica de “In Light” resalta su tono crepuscular y se empapa del rock americano de toda la vida en “High Hopes” y “Past Life”.

A good example is his approach to The Beatles: starting with psychedelic and mellotron guitars on “Shed The Light” and with the ever-versatile Jason Crosby’s strings on “Passing Days”. With reverb and tremolo, he paints stories and landscapes on “Wreck Like You”, the harmonica on “In Light” brings out his twilight tone, while “High Hopes” and “Past Life” are steeped in ageless American rock.

En “Sadder Than A Sunset” encontramos una de las bazas principales del álbum: la estupenda sinergia entre la peculiar voz de Jesse y la de la gran Allison Moorer, también en perfecta coexistencia en esos clásicos dúos country como son “Second Chances Better Luck” y “Snow Angels”. Recupera el Tulsa Sound en “Roll South”, se relaja con la slide en “Second Chances Better Luck”, ecos de Petty en “Under The Gun” y cierra con la preciosa “Woodland Park”.

“Sadder Than A Sunset” is one of the stronger tracks on the album: the great synergy between Jesse’s peculiar voice and that of the great Allison Moorer, all in perfect coexistence on the classic country duos, such as “Second Chances Better Luck” and “Snow Angels”. He makes the Tulsa Sound his again on “Roll South”, relaxes with the slide on “Second Chances Better Luck”, is reminiscent of Petty on “Under The Gun”, and closes with the beautiful “Woodland Park.”

Todo un placer poder escribir no solo sobre un gran músico, sino también sobre un gran disco. Tiempos extraños y a veces tristes, la huella de Neal Casal se palpa en un álbum elaborado y macerado con un cariño infinito, en el que Jesse Aycock se afianza como uno de los grandes secundarios de la música americana de raíces, como uno de los grandes herederos del Tulsa Sound.

It’s such a pleasure to be able to write not only about a great musician, but also about a great album. These days are strange and sometimes sad, and Neal Casal’s stamp is unmistakeable in an intricate album that has been drenched in unbounded affection, in which Jesse Aycock establishes himself as one of the great supporting artists in Americana music, and as one of the great Tulsa Sound heirs.

Translation by Jessica Jacobsen.

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